Een neuraaltherapeutische behandeling is erop gericht, ziekten en klachten te behandelen, die door het vegetatieve zenuwstelsel worden veroorzaakt. Dit is het zenuwstelsel dat o.a. invloed uitoefent op ingewanden en organen. Bij de neuraaltherapie worden injecties met kleine hoeveelheden procaïne op nauwkeurig te bepalen plaatsen toegediend. Het is een geneeskunde die volledig onderbouwd is door de theorieën van het Basis Bio Regulatie Systeem.

Bij de neuraaltherapie gebruikt men o.a. de termen stoorveld en segment. Een stoorveld bevindt zich meestal opafstand van de klacht en ontstaat door een gebeurtenis, die vaak vroeger heeft plaatsgehad, b.v. een ontsteking, ongeval of operatie.

Een segment is veelal een huidgebied dat correspondeert met het aangedane lichaamsdeel of het aangedane orgaan.

Bindweefsel.
Tussen de lichaamscellen bevindt zich het interstitiële bindweefsel, alle voedings- en afvalstoffen, moeten via dit bindweefsel van en naar de cellen vervoerd worden. Dit bindweefsel en alle processen die daarin plaatsvinden noemen we het Basis Bio Regulatie Systeem (BBRS). In dit bindweefsel worden zeer belangrijke lichaamsfuncties gereguleerd, zoals de stofwisseling en de temperatuur. Tevens vindt via dit bindweefsel alle prikkeloverdracht tussen de cellen plaats. Ontstaat er in het lichaam ergens een probleem, dan zal het BBRS als eerste reageren.

In de praktijk kun je aan een behandeling met neuraaltherapie denken indien er sprake is van chronische, therapieresistente klachten. Vooral als er geen "duidelijke" diagnose gesteld kan worden, is het nuttig eens aan neuraaltherapie te denken.

Adres:

Centrum voor paramedische hulp