Wat is een tenniselleboog?
De tenniselleboog, ook wel epicondylitis lateralis genoemd, is een pijnlijke aanhechting van de strekspieren van de onderarm op de 'knobbel' (epicondyl) aan de buitenzijde van de elleboog. Hoewel de pijn meestal lokaal wordt ervaren, is er ook soms uitstraling naar de onderarm zelf.

Waardoor ontstaat een tenniselleboog?
De meest voorkomende oorzaak is een voortdurend te hoge aanspanning van de strekspieren van de onderarm. Dit kan bijv. komen door verkeerd gebruik, door repeterend gebruik (knippen, snoeien, tillen etc.) of door een te hoge basisspanning in de spieren.
De spieren trekken hierdoor teveel aan de 'knobbel', die daardoor gaat ontsteken c.q. irriteren. De ontstane pijn zorgt weer voor extra spanning, en de tennisarm is een feit.

Wat zijn de symptomen van een tenniselleboog?

• Lokale zeurende pijn aan de buitenzijde van de elleboog
  • Pijn straalt soms uit naar de onderarm
  • Klachten verergeren bij bovenhands tillen/repeterend gebruik spieren onderarm.

Waarom geneest een tenniselleboog niet vanzelf?
Bij een tenniselleboog is er een tekort aan circulerend bloed in bepaalde (verkleefde) delen van de spier. Dit circulerende bloed is nodig om het herstelproces te starten. Daarnaast wordt de tenniselleboog meestal verkeerd benaderd. We laten ons teveel leiden door de pijn en nemen bijv. rust, maar dit zal de circulatie zeker niet bevorderen!

Wat wordt er in het reguliere circuit gedaan aan de tenniselleboog?

• Rust
  • Injecties
  • Voorschrijven van ontstekingsremmers/pijnstillers
  • Fysiotherapie (massage, oefentherapie)
  • Opereren.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat injecties op de korte termijn verlichting geven, maar op lange termijn de genezing belemmeren. De kapsel en het gewrichtsvlak kunnen door corticosteroïden worden aangetast.

Verder hebben bovenstaande therapieën als gemeenschappelijk kenmerk dat ze de symptomatische pijn bestrijden, en niet de oorzaak wegnemen.

De therapie
De therapie moet uiteraard als doel hebben de ontstane 'verkleving' in de spieren weg te nemen en de circulatie te bevorderen. Hierdoor kan de genezing tot stand komen en wordt normaal functioneren weer mogelijk.

Bij het Centrum voor Paramedische Hulp bestaat de therapie uit het volgende:

• Er worden meestal 3-4 behandelingen gegeven, soms (indien nodig) 5-6 behandelingen
  • De periode tussen de behandelingen bedraagt 1-2 weken
  • Tijdens de behandelingen kunt u normaal blijven functioneren (met een kleine brace)
  • U moet dagelijks gerichte knijpoefeningen uitvoeren.

De behandelingen vallen onder fysiotherapie en worden -op voorwaarde dat u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie- door de zorgverzekeraar vergoed. Een verwijzing is niet nodig.

Mocht u nadere informatie willen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen:

Adres:

Centrum voor paramedische hulp